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執筆 春日聡子

オリンピックを機に変わる、空の玄関口

Olympics to transform Japan's gateways to the world

1964年に開催された東京オリンピックは、日本の都市づくりに多大な影響を与えたことで知られています。新幹線や首都高速道路などの主要なインフラが、オリンピックに間に合うように、続々と建設されました。今回2度目のオリンピック招致に成功した東京は、前回ほどのスケールではないにせよ、再び大きく変わることが予想されます。すでに進行しているプロジェクトのひとつに、羽田空港と成田空港の機能強化事業があります。東京の空の玄関口は、今後どう変わって行くのでしょうか。11/25 Up

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英文はこちら

The 1964 Tokyo Olympics is known to have had an enormous impact on urban development in Japan: major pieces of infrastructure such as the bullet train and the Shutoko - the Metropolitan Expressway - sprang up in time for the Olympics. Having been successful in its bid to host the Olympic Games for a second time, Tokyo is expected to undergo major changes again, albeit on a smaller scale. One project that is already underway is the government's plan to enhance operations of the two international airports, Haneda and Narita. How are Tokyo's gateways to the world going to change?

Q1

How are Haneda and Narita airports going to change?

Enhancing the operations of the two airports was on the government's agenda prior to Tokyo's successful bid for the 2020 Games. Measures such as the building of the fourth runway at Haneda are already underway, and the combined slot capacity of the two airports is set to increase by 40 percent to 750,000 per year by the end of 2014. Now that Tokyo will be hosting the Olympics in seven years, plans to improve transportation from one airport to the other are expected to go into full swing.

Q2

What kinds of plans are there to improve connectivity?

Currently, it takes over 90 minutes by train between Haneda and Narita airports, which is hardly convenient for transit passengers. There have been various plans to link the two airports, but so far they have been put off due to prohibitively high costs. One such plan involves building a bypass rail line between Oshiage station and Sengakuji station under the existing Toei Subway Asakusa Line. The new subway line will directly link the Keisei Line with the Keikyu Line. By placing a new station near the current Tokyo station, the new subway line will not only connect the two airports in 59 minutes, but will also serve as a direct link to Tokyo station from the airports. The Ministry of Land, Infrastructure and Transport has stated that it will start deliberating on specific plans. *1

Q3

Why is it so important to enhance operations of the two airports?

Several large-scale airports in East-Asian countries, such as Incheon International Airport in South Korea, have emerged as international hub airports in recent years, and the relative importance of Haneda and Narita airports has been diminishing. In order for Japan to remain internationally competitive, it is imperative that the two airports close to the capital are able to attract people and cargo from around the world. The 2020 Olympics seems to be the perfect opportunity to achieve such goals.

日本語訳

Q1:羽田・成田空港は、どんな風に変わって行くの?

A1:両空港の機能強化事業は、東京が2020年オリンピックの招致に成功する前から、政府の優先課題だったの。羽田空港の第4滑走路建設などの方策も取られていて、両空港での年間合計発着容量は、2014年度中にも、以前より40パーセント増となる75万回にする予定よ。7年後に東京がオリンピックを主催することが決定した今、両空港間のアクセス改善計画も、本格化する見通しなの。

Q2:アクセスをよくするために、どのような計画があるの?

A2:現在、羽田・成田空港間の、鉄道での所要時間は90分以上かかり、乗り継ぎ客には便利とは言えない状況なの。羽田空港と成田空港をつなぐ、新しい鉄道を建設する計画は、以前からあるんだけど、莫大な費用がかかるため、保留となってきたのよ。1つの案として、既存の都営浅草線の下に、押上駅と泉岳寺駅間を結ぶバイパス線を作るというものがあるわ。この地下鉄新線は、京成線と京急線の直通線となるの。東京駅の近くに駅を設けることで、羽田-成田間を59分で結び、さらには両空港と、東京駅との直通線ができることになるのよ。国土交通省は、今後具体的な検討に着手すると発表しているわ。

Q3:両空港の機能強化を図ることは、なぜそんな重要なの?

A3:近年、韓国の仁川国際空港のように、東アジア諸国の大型空港が、国際的なハブ空港として台頭していて、羽田・成田両空港の相対的な重要性は低下しつつあるの。日本が国際的な競争力を保持するためには、首都圏の2つの空港が、世界の人や物を引きつけられることが必須ね。2020年のオリンピックは、そのような目標を達成するのに、ちょうどいい機会と言えるわね。

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